onsdag 3 april 2013

Tisdagsträffen

Ja då var påsken slut. Lite tråkigt kanske, för vi har haft ett fantastiskt väder och i alla fall jag har haft det väldigt lugnt och skönt.
Det verkade som fler än jag har haft det bra, för jag tror att många tagit sig extra påskledigt. Vi var nämligen bara tre i vävstugan, men det var ju bättre än ingen alls i alla fall. Vi försökte att hålla igång vävstolarna och en Sabina avslutades och en ny påbörjades, mattan blev klar så nu står mattstolen ledig om det är någon som är sugen på en ny matta i vår och L4 kom en bit på väg.
Vi plockade också ihop lite mattrasor till mattor vi ska göra som ett litet alternativ till de mattor som var beställda. Det är ju faktiskt roligt att kunna välja.
Bilderna som jag lovat är inte tagna ännu men jag ska försöka komma ihåg och fixa det i veckan.
Vi fick också besök i vävstugan, ända från Örebro! Nja kanske inte riktigt så, men hon bor i Örebro och är här uppe i sitt föräldrahem under påsken. Hon är själv engagerad i Vivalla vävstuga hemma i Örebro och hon tycker det är roligt att se vad vi håller på med och vad som hänt sedan sist hon var här uppe.
Det är så roligt när vi får besök i vävstugan, att människor intresserar sig för vad vi sysslar med och är nyfiken är så himla kul.
Här hemma så går Grålle sakta men säkert framåt. Det är så roligt att väva och tiden bara flyger fram när man sitter där. Det som nästan är roligast hittills med Grålle är att jag har, förutom varpningen, gjort allt själv. Jag har räknat ut och försökt förstå och sen gjort det utan nån hjälp. Det har varit en riktig kick för mig att göra det och när det dessutom blev rätt på första försöket, så kunde man ju inte vara annat än väldigt nöjd!
Jag har också insett att bindningslära är något som jag skulle vilja lära mig mer om. Jag är så nyfiken på alla bindningar och varför det blir som det blir och att kunna förstå solvnotor och trampordningar.

IMGP1459

1 kommentar:

  1. Bindningslära är väldigt roligt att kunna och då öppnar sej en ny värld inom vävningen. Inget är omöjligt.
    Fin matta.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera