onsdag 24 april 2013

Vårsol och juldukar

Nu har verkligen våren brakat in med stormsteg och det märks lite i vävstugan. Vi är inte så många som vi brukar vara och ingen känner någon större kreativitet för att skapa något, utan vi sitter mest och pratar och fikar men det är ju nog så viktigt anser jag. Jag själv har börjat hugga tag i juldukar, det saknas bara lite hej tomtegubbar så har det varit klockrent, men man får ju inte titta ut förstås för då förstörs ju illusionen.

IMGP1593

  Jag har börjat med Julmunken, men eftersom vi inte har riktigt
  de färger som ska vara enligt mönstret så får man improvisera
  lite.Det är ju både lätt och tacksamt att göra när det
  är munkabälte, man kan ju göra oändligt med varianter.
  Denna ska gå i vitt, oblekt och svart, men det syns dåligt på
  fotot.

  Hemma i källaren håller jag på med Grålle i julrött. Det blir
  faktiskt riktigt snyggt så jag kommer nog att göra flera röda och
  jag bör ju hinna klippa ner den före jul. Å tar jag mig bara i
  kragen så ska jag väl hinna fålla några också.

          IMGP1604

Under tisdagen var vi som var där riktigt flitiga. Vi intog solsidan och njöt av vårsolen som värmde ryggarna.

IMGP1599   Alla vävar på den södra sidan var igång och jag tror att det
  gick riktigt bra för alla.
  Det trampades lite fel och en och annan tråd gick av, men
  det var snabbt avhjälpt.

     IMGP1594

  IMGP1593  IMGP1597  IMGP1596

Å tittar man ut från något av fönstren så ser man att våren har tagit kommandot. Det är så skönt att slippa tänka på snö och ishalka. Å pannan har hållit ett år till och vi får väl hoppas på att den håller i en himla massa år till eller hur?

IMGP1602     IMGP1600 

 IMGP1601

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar