söndag 13 april 2014

Trassel trassel

Jag hade ju bestämt mig för att dra upp en mattväv och prova på dubbelbindning. Det är nåt jag aldrig har gjort så jag hugger tag i varpflätan som jag fick med när jag köpte vävstolen. Döm om min förvåning/besvikelse när jag upptäcker att flätan är avklippt, men med gott mod så letar jag fram andra änden för där måste ju ett skäl vara tänkte jag, men så var det inte. Det var bara ett trassel i andra änden, så långt från ett skäl som man kan komma. Inget skäl, ingen varp och ingen rutig matta å ändå så sitter jag här med en fläta framför mig.
Efter lite fundering och ett antal “det går inte” så ska jag försöka fläta upp flätan och sedan varpa om den å då med skäl i båda ändar.
IMGP2005
Frågan är om det är värt besväret. Om man räknar arbetstimmar så blir det en ruskigt dyr mattvarp men å andra sidan så får man mycket tillbaka om jag kan visa att “det går visst”

3 kommentarer:

  1. Optimist som jag är så hade jag nog gjort som dej. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Tror du inte att det är enklare om du försöker att förskeda och då lägger upp skälet. Jag har gjort det vid ett tillfälle när jag råkade ut för samma sak som du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har du nog alldeles rätt i. Vilket trassel det blir och nästa gång ska jag absolut prova att lägga upp skälet igen :-)

      Radera