tisdag 8 oktober 2013

Måndag och tisdag

Det har verkligen varit full rulle i vävstugan i veckan. Det var många som kom till månadsmötet i måndags. Det blev väl inte så mycket till “möte” men trevligt hade vi och vi fikade smarrigt, så inget att klaga på. Vävstolarna är i full gång och både stick och virkprojekt har kommit igång.
IMGP1743  PICT2695

Virkning och stickningen försvann innan jag hann fram med kameran så ni får vänta lite på bilder, men löparna artar sig bra tycker jag.

IMGP1741   IMGP1742   IMGP1740
Mattan “Ljung” har kommit halvvägs ungefär men väverskan klagade lite över att hon inte hade hittat “vävtakten” idag. Tänk vad svårt det kan vara när man inte har takten och inte riktigt kommer igång, allt blir liksom så motigt men vi kommer att vara i vävstugan i morgon också så då kanske vävtakten har infunnit sig. Nästansjöduken går med fart framåt. Den andra gröna blir förmodligen klar i morgon.
En “Ranvarp” blev också klar idag, det kommer att bli vackra ranor av den varpen.

IMGP1745

Löparen Tunsäter har det ju varit en del problem med. Ett lite dåligt själ och trådar som hakar i och fastnar i varann har ställt till det för flera, så jag tänkte testa en idé som jag fått av Barbro på Mellansystern. Hon “räddade” en väv genom att trä om den i en glesare sked och väva den med trasor istället för stränggarn. Jag tycker att resultatet blev jättebra så nu ska jag prova mig fram och se om jag kan få till en matchande matta också. Förhoppningen är också att få den mera lättvävd för varpen är lång och det känns tråkigt att den ska bli ståendes utan att nån väver.
Jag hoppas att det blir nåt av det i alla fall för jag är en total gröngöling på detta så ett positivt resultat vore ju helt fantastiskt. Nu ska jag ge mig in i dom svarta trasornas värld, men med en god bok i örat bör väl det hela gå av bara farten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar