onsdag 15 oktober 2014

Tisdag 14 oktober

Idag var vi desto fler i stugan och flitens lampa lyste. Det som hördes var, i och för sig så som det nästan alltid låter i vävstugan, vävdunk, trampslammer och stickrassel och en massa skratt däremellan.
Solen skiner idag från en klarblå himmel och den letade sig in i stugan så humöret var på topp fast vid gräsmattan muttrades det lite. Det var nog för att solstrålarna inte nådde ända in i det hörnet, så fika var det som rättade till dagen för väverskan.
IMGP2180    IMGP2181
Hembakta rågkakor med massor av pålägg bl.a. hemodlade tomater och heminlagda gurkor. Efter det så fick vi rena lyxen en tisdag mitt i dagen…mandelkaka med hallon och grädde.
Ja så ni förstår nog att vävningen gick som en dans efter det.

IMGP2182
Jag blev äntligen klar med Tunsäter.
Jag börjar bli riktigt less på den väven, nu behöver jag verkligen ett uppehåll med den och få in lite färg i vävandet. Tänk vad trist det blir med bara svart. Kanske en trasmatta med ett snyggt och prydligt skäl eller en röd Julmunk eller kanske nåt jag införskaffade på mässan, jag vi får se vad det blir.

IMGP2183        IMGP2184

Vi har fått en låda med varpflätor, vävgarn, spännträ, skyttlar och en massa mera. Vi tar emot och bugar och tackar.
Vi har också fått en ripslöpare, som vi kommer att ha i ett lotteri, av en medlem i Skåne. Vi bugar och tackar även där. Den kommer att lottas ut och bringa glädje till vinnaren.

2 kommentarer:

  1. Vad roligt och mysigt ni verkar ha det i er vävstuga, tack för att ni visar alla fina alster. Nästansjöduken är helt underbar. Jag kommer från Uppsalatrakten och är riktigt sugen att också gå med i en vävstuga nära mig.
    Hälsningar från Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästansjö Vävförening24 oktober 2014 kl. 16:58

      Hej Maria självklart så ska du gå med i en vävstuga, umgänge och kunskap i massor lär du få. Det finns så mycket erfarenhet och kunskap som man kan få del av så det är inget att tveka på. Självklart är du välkommen till oss men det är kanske lite långt men som sagt du får gärna hälsa på.//Linnea

      Radera