lördag 1 februari 2014

Gláhål i stolen

Nu har jag äntligen vävt ut “Grålle”! Det har tagit tid men jag är lite stolt för jag tycker de blev riktigt fina.IMGP1946
Och nu så står vävstolen tom och väntar på antingen en mattvarp eller en jullöpare som jag fick i julklapp för nåt år sedan. Jag vet faktiskt inte vad jag ska välja, om jag tar jullöparen nu så kanske den är nedklippt före jul men det vore ju kul med en mattväv i gåsöga också. Beslutsångest kallas väl detta å tänk vad svårt det kan vara att välja mellan två goda ting.
Undertiden jag funderar så bjuder jag på Gláhålsfika som Utsikt från vävstugan brukar göra.
Dessa är väldigt lättgjorda och mycket goda. Dom gjorde i alla fall mig och min familj mycket glada.
Tekakor med havregryn
16 kakor
1 1/2 dl havregryn
5 dl mjölk
100 g smör
1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
1 paket (50 g) jäst
ca 700 g (ca 12 dl) vetemjöl + till utbakning
Koka havregryn i 2 1/2 deciliter mjölk till en lös gröt. Dela smöret i bitar och rör ner det i gröten tills det smält. Rör ner socker och salt. Smula jästen i matberedaren. Tillsätt 2 1/2 deciliter knappt ljummen mjölk och rör om tills jästen löst sig. Blanda i gröten och arbeta in mjölet. Knåda ihop, mjöla och låt jäsa övertäckt i bunke 30–40 minuter. Kavla ut till en platta, 1 centimeter tjock. Ta ut runda kakor, cirka 9 centimeter i diameter. Nagga och lägg på papprad plåt. Jäs under bakduk 10 minuter. Grädda mitt i ugnen i 250 grader 7–8 minuter tills de fått fin färg. Låt dem kallna på galler.
Jag hade inget mått som passade så jag gjorde bara runda platta bullar och det funkade jättebra.
Nybakade med smör och ost och en kopp te/kaffe ja då är man nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar